header image

نقشه توسط پهباد چگونه انجام میشود

امروزه برای داشتن نقشه های دو بعدی و سه بعدی از هر چیزی از طریق هوایی نقشه برداری انجام می شود. این نوع نقشه برداری را تصویر برداری هوایی یا همان نقشه برداری با پهباد می گویند. دوربین را بر روی پهباد به صورت عمودی ثابت می کنند و موقعیت و نقشه مورد نظر را از بالا فیلمبرداری می کنند. دلیل استفاده از این روش به خصوص در پروژه های بزرگ به دلیل وسعت این پروژه ها است زیرا برای نقشه برداری زمینی زمان زیادی نیاز خواهد بود. در روش نقشه برداری با پهباد هزینه ای که برای این کار صرف خواهد شد نیز به نسبت نقشه برداری زمینی کمتر به علاوه اینکه نقشه بسیار دقیق تر نیز می باشد.

نقشه برداری با پهباد

امروزه به منظور دقیق تر بودن نقشه های مختلف از نقشه برداری هوایی استفاده می کنند که نه تنها دقیق تر خواهد بود بلکه سرعت کار نیز بیشتر بوده و هزینه های کمتری را شامل می شود. به منظور انجام این روش از نقشه برداری تکنولوژی به کمک آمده و نقشه برداری با پهباد انجام می گیرد.

تصویر شماره 1

دلیل استفاده از پهپاد برای نقشه برداری

استفاده از پهباد به منظور نقشه برداری هوایی مزایای دارد و باعث شده تا استفاده از این وسیله به روش های دیگر ارجح تر باشد. از جمله اینکه این دستگاه با کمک سیستم رباتیک پیشرفته کار کرده و قابلیت پرواز فوق العاده ای دارد. قابلیت کنترل از راه دور این دستگاه علاوه بر اینکه بدون سرنشین می باشد چند منظوره نیز بوده و برای اهداف مختلف از آن استفاده می شود.

تصویر شماره 2

مزایای نقشه برداری با پهباد

استفاده از پهباد برای نقشه برداری های هوایی دارای مزایایی می باشد که همین مزایا این روش را ارجح تر از سایر روش ها کرده است. این مزایا عبارتند از:

  • وجود و استفاده از اپلیکیشن های مورد استفاده کاربر به منظور کنترل پرنده ها
  • کاهش عملیات های میدانی و در نتیجه افزایش سرعت
  • حمل و نقل آسان
  • استفاده ساده از این وسیله
  • نرم افزارهای پردازش تصاویر به صورت اتوماتیک
  • کاهش هزینه های عملیاتی به نسبت سایر لوازم نقشه برداری
  • کاربردهای متنوع سیستم پهبادی

تصویر شماره 3

محدودیت های نقشه برداری با پهباد

هر چقدر که این وسیله کاربردی و فوق العاده باشد و نقشه برداری را بسیار ساده تر و سرعت کار را افزایش داده است اما متاسفانه محدودیت هایی دارد که باعث می شود تا از این روش نتوان همیشه و در همه حال استفاده کرد. از جمله محدودیت های نقشه برداری با پهباد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

در صورتی که شرایط آب و هوایی مناسب نبوده و بارش شدید برف یا باران و یا وزش شدید باد وجود داشته باشد، نمی توان به راحتی از پهباد به منظور نقشه برداری استفاده کرد. از دیگر محدودیت های استفاده از این روش می توان به نوع پوشش گیاهی منطقه مورد نظر اشاره داشت چون در صورت داشتن پوشش گیاهی انبوه نمی توان از پهباد برای نقشه برداری استفاده کرد. یکی دیگر از محدودیت های استفاده از این روش تلفیق روش فتوگرامتری و نقشه برداری های زمینی در پروژه های کاداستر

نور، دما، ارتفاع، باد، میزان رطوبت، رعد و برق، حریق و عدم توانایی پرواز در ابرها از محدودیت های این روش می باشد.

تصویر شماره 4

چگونگی انجام نقشه برداری هوایی با پهپاد

جالب است بدانید که نقشه برداری هوایی از زیر شاخه های علوم مهندسی می باشد که از این طریق اطلاعات لازم جمع آوری شده، آماده، ذخیره و پردازش می شود و این اطلاعات بدست آمده مدیریت شده و سپس می توان آن را آنالیز کرد. در واقع نقشه برداری هوایی به دو صورت انجام می گیرد.

در روش اول تصاویری بدست آمده و سپس بر روی آنها محاسبات لازم و سپس تحلیل ها انجام شده که به آن فتوگرامتری یا همان تصویر سنجی گفته می شود. در واقع در این روش با کمک پهباد عکس هایی از منطقه مورد نظر خواهید داشت که باید دارای پوشش طولی و عرضی به طور کامل باشند و پس از انجام بررسی ها و محاسبات نقشه نهایی بدست می آید.

در روش دوم با کمک پرتوهای لیزری منعکس شده تصویر برداری انجام می گیرد که به آن لایدار نیز گفته می شود.

جالب است بدانید که در هر دو روش فوق استفاده از پهباد بسیار مفید و کارآمد می باشد و بر اساس نوع نقشه برداری هوایی که قرار است انجام شود، یکی از این دو روش انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل انجام نقشه برداری با کمک پهباد

به منظور انجام نقشه برداری با پهباد باید آب و هوا و سرعت باد به طور دقیق در نظر گرفته شود. سپس شناسایی دقیق محیط تا مانعی برای پرواز وجود نداشته باشد. همچنین بررسی وجود فضای کافی برای چرخش و سپس فرود پهباد وجود داشته باشد.

در این راستا باید شرایط توپوگرافی، محدودیت های مخابراتی و نور دقیقا مورد بررسی قرار گیرد. باید پرواز طبق مقررات مشخص شده و در ارتفاع تعیین شده انجام گیرد. به پوشش طولی و عرضی توجه کامل شود. نقاط کنترلی به منظور پرواز و فرود چک شود. در زمان پرواز و برای نقشه برداری دقیق باید نقاط سه بعدی به خوبی در نظر گرفته شود تا پرواز و نقشه برداری به طور دقیق و کامل انجام گیرد. پس از فرود به طور کامل و دقیق داده های اطلاعاتی گردآوری و بررسی شود.

امتیاز کاربران
rate star
0 (0)
شما هم میتوانید نظر خود را ثبت کنید