header image

تفاوت نقشه بردار و مهندس عمران

مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری دو رشته متصل به هم هستند که در کار به نوعی مکمل هم نیز می باشند. مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری در زمینه ساخت و ساز های شهری کاربرد بسیاری دارند اما نباید از تفاوت هایشان هم غافل شد. از تفاوت های مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری می توان به موقعیت مکانی در هنگام کار اشاره کرد.

مهندس عمران کیست؟

مهندسی عمران یا civil engineer شاخه ای از مهندسی است که بیشتر بر روی کارهای شهری انجام می شود. به  نوعی می توان گفت وظیفه مهندسی عمران برای طراحی جاده‌ ها، پل‌ ها، ساختمان ها، سیستم‌ های آب و سدها می باشد البته به غیر از طراحی وظیفه طراحی ساختار و برنامه ریزی پروژه های شهری را دارند. مهندس عمران نباید مدام بر سر پروژه وقت بگذراند به نوعی می توان گفت کار اساسی این شغل در دفاتر کار شخصی یا دولتی می گذرد اما از نظارت پروژه ها شهری و ساختمانی نباید غافل شد که نیاز مبرم یک پروژه عمرانی است و این وظیفه را تنها مهندس عمران می تواند انجام دهد.

از مهمترین نکاتی که برای یک مهندس عمران موفق وجود دارد تبهر در ریاضیات و حل مسئله است. با توجه به اینکه بدون استثنا پروژه ها بعد از شروع به کار به مشکل برخورد می کنند باید افرادی مانند مهندسان عمران وجود داشته باشند تا مهارتشان را در حل مسائل نشان دهند.

 

وظایف شغلی مهندسان عمران

هر شغلی دارای وظایفی است که فرد مورد نظر باید در هنگام کار به آنها عمل کند از وظایفی که مهندس عمران باید آنها را انجام دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی زیر ساخت ها در شرکت های دولتی و خصوصی که به کمک برنامه های طراحی شده انجام می گیرد.
  • آزمایش روی مصالح ساختمانی مختلف
  • نظارت مداوم به موقع پروژه ها در جهت قوی کردن زیرساخت ها
  • انجام عملیات‌ های مختلف نقشه برداری به کمک مهندسین نقشه بردار
  • رعایت قوانین و مقررات دقیق هنگام طراحی برای جلوگیری از خطرات احتمالی در ساخت سازه و ساختمان‌ ها

 

مهندسی نقشه برداری

تمامی سازه ها در ابتدا کار نیاز به علم نقشه برداری و مهندس نقشه بردار دارند چه سازه های شهری مانند پل ها و سد ها چه ساختمان های مسکونی در اولین قدم قبل از شروع ساخت و ساز و تولید نیاز به علم مهندس نقشه برداری است. این رشته که زیر مجموعه رشته ریاصیات و فنی است در مقطع دانشگاهی در مجموعه مهندسی عمران قرار می گیرد. در این رشته تعیین و تخمین مختصات نقاط در سطح زمین زده می شود که به کمک دستگاه های ترازیاب، تئودولیت، توتال استیشن و یا ... انجام می گیرد.

 

توانایی های مهم برای ورود به رشته مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری

مهندس نقشه بردار نیاز دارد تا دانش بالایی در زمینه ریاضیات و فیزیک داشته باشد. این موضوع به دلیل محاسبات بسیار سنگین ریاضی است که در ابتدا کار برای به دست آوردن مختصات زمینی نقشه وجود دارد. اما این توانایی ها تنها به دانش ریاضی و فیزیک ختم نمی شود در مرحله بعد نیاز مبرمی به تجزیه و تحلیل درست با توجه به اطلاعات اقتصادی وجود دارد که هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهد در این صورت است که به غیر از اصولی بودن ساخت و ساز پروژه متحمل ضرر مالی و یا کسری بودجه در هنگام ساخت نمی شود.

اما مهارت های مهندس نقشه بردار مانند هر رشته دیگری فقط به مسائل اجرایی ختم نمی شود و بهتر است تا دانشی در زمینه نرم افزار های تخصصی نیز داشته باشد در این زمان است به صورت یک مهندس موفق شناخته می شود. از این نرم افزار ها می توان به: Civil3D و ArcGIS اشاره کرد. همچنین دانش برنامه نویسی با زبان های SQL ، MATLAB و ++C را داشته باشد. 

 

تفاوت مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری

با توجه به اینکه رشته نقشه برداری یکی از زیر شاخه های رشته مهندسی عمران است، مهندسان عمران سررشته ای در مورد نقشه برداری دارند اما نقشه مهندسین نقشه بردار نمی توانند در تخصص مهندسین عمران دخالتی داشته باشند. دانشجویان در دانشگاه برای خواندن رشته نقشه برداری دو انتخاب دارند: 1.رشته نقشه برداری را به صورت جداگانه خوانده 2.رشته مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری تحصیل کنند. در این صورت است که در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری دروس هر دو رشته آموخته می شود تا در آینده در فعالیت کاری بتوانید موفق ظاهر شوید.

شباهتی که در هر دو رشته وجود دارد شرایط سخت کاری که خارج از محدوده شهری است و اقشاری که شما با آنها در ارتباط هستید. البته می توان این تفاوت را برای  رشته نقشه برداری قایل شد زیرا شرایط درآمد زایی، کاری رشته نقشه برداری به مراتب سخت تر مهندسی عمران و مهندسی نقشه بردارییا مهندسی عمران به تنهایی است

  در رشته مهندسی عمران در مقاطع بالا امکان  اتخاب شاخه های مختلف وجود دارد همچنین شرایط شغلی آسان تر و به مراتب بیشتری در جامعه وجود دارد. همینطور با توجه به اینکه بیشتر زمان در دفاتر کار سپری می شود شرایط کاری آسان تری هم دارد. 

یکی از تفاوت های اصلی که ممکن است هر فردی در  انتخاب اولیه این دو رشته به آن توجه  کند میزان درآمد آن است که در رشته نقشه برداری شروع کار آسان تری وجود دارد به همین دلیل شروع درآمد زایی  سریع تری دارد اما با توجه به شروع سخت مهندسی عمران در سالیان طولانی مجموع درآمد مهندسی عمران بسیار بالاتر است. 

امتیاز کاربران
rate star
0 (0)
شما هم میتوانید نظر خود را ثبت کنید