header image

قوانین ثبتی و نقشه برداری

یکی از موارد مهمی که در علم نقشه برداری وجود دارد قوانین نقشه برداری ثبتی است. نقشه برداری ثبتی، شامل موقعیت مکانی زمین می شود. یکی از موارد مهمی که در قوانین نقشه برداری ثبتی در ملک های مختلف وجود دارد. تهیه نقشه های ابتدایی در مقیاس بزرگ تر است. در واقع می توان گفت هر نقشه برداری تمامی کارهایی که از ابتدا تا انتها برای ثبت کردن نقشه، سند و صدور آن انجام می دهد، جزو پروسه قوانین نقشه برداری ثبتی است که جنبه حقوقی دارد و بیشتر این موارد در اداره ثبت اسناد، شهرداری و املاک کشور انجام می شود زیرا تمامی این موارد در جهت اخذ سند تک برگی مورد استفاده قرار می گیرد.

نقشه برداری چیست؟

نقشه برداری یکی از علوم اندازه گیری است که به کمک آن می توان نقشه را به دقت ثبت کرد. شخص نقشه بردار وظیفه بسیار مهمی برای ثبت نقشه ها و اندازه گیری ها دارد. این علم با پیشرفت آبادی ها به اهمیت آن افزوده شده است همچنین به همراه آن اهمیت نقشه برداری ثبتی افزایش پیدا می کند. هر نقشه ثبتی، از چند پلاک ثبتی تشکیل شده است.

در این علم ابتدا اطلاعات زمین را به وسیله دستگاه ها ثبت کرده و مورد بررسی قرار می دهند. در هنگام ثبت اطلاعات زمین یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است بررسی اطلاعات مربوط به زمین می باشد. نقشه های ثبتی در سایز های مختلفی ثبت می شوند که شامل مقیاس های 500/1، 1000/1 و 2000/1 می شود.

 

قوانین نقشه برداری ثبتی چیست؟

در زمان ثبت نقشه های به دست آمده از نقشه برداری رعایت قوانین موجود آنها یکی از موارد مهم و حساسی است که باید رعایت شود. رعایت این قوانین باعث می شود تا نقشه های دقیقی به دست آید در واقع می توان گفت این قوانین ابزاری هستند که نقشه ها در دقیق ترین و شفاف ترین حالت خود ثبت شوند این موضوع باعث می شود تا مدیریت کارآمد در زمان ثبت نقشه ها وجود داشته باشد.

از مهمترین قوانینی که می توان در مورد نقشه برداری ثبتی نام برد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جمع آوری جزئیات و اطلاعات درباره مالک
  • محل دقیق ملک 
  •  انتخاب کردن مقیاسی مناسب برای خوانا بودن مقادیری که در نقشه ها درج شده اند.
  • تعیین کردن هزینه متوسط برای نقشه برداری و به روز کردن نقشه ها 

 

بخش های نقشه برداری ثبتی

بخش های نقشه برداری ثبتی شامل دو بخش اصلی عرصه و اعیان می شود که تمام اطلاعات املاک و مستغلات در نقشه برداری به صورت دقیق در این دو بخش ثبت می شوند. این اطلاعات شامل موارد مختلفی از جمله نوع سازه، سال ساخت، سطح کیفی ملک، نرخ مالیات مصوب در آن بخش از ملک و ... می شود.

نقشه ها مخصوصا نقشه های سنتی املاک مختلف به دلیل تغییر اطلاعاتشان به مرور زمان به طور مرتب و در طی زمان های مختلف باید در سیستم کشور به روزرسانی شوند. نقشه هایی که به طور اولیه و ثانویه ثبت می شوند باید در ابتدا توسط مالک سپس نقشه بردار تایید شوند، در این صورت است که می توان به طور دقیق اطلاعات را در نقشه کاداستر ثبت کرد.

 

ابزار مورد نیاز 

برای دقت در قوانین نقشه برداری ثبتی و سرعت در کار ابزاری نیاز است. این ابزار که بسیار در کار نقش مهمی را ایفا می کنند شامل موارد زیر می باشند:

  • دوربین نقشه برداری با دقت بالا و سرعت مناسب
  •  استفاده از نرم افزارهای مناسب و تخصصی برای ترسیم
  • نقشه بردار ماهر به همراه نیروی کار ماهر 
  • دوربین های عکاسی قوی
  • استفاده از عکس های ماهواره ای

داشتن نقشه بردار ماهر در ترسیم یک کروکی دقیق و هماهنگی بالا در جهت ثبت نقشه ها بسیار کمک می کند پس می توان گفت به غیر از ابزار مورد نیاز یکی از واجبات در ثبت نقشه های نقشه برداری می باشد. در قوانین نقشه برداری ثبتی داشتن نیروی کار ماهر را نباید فراموش کرد که به نوعی بسیار به نقشه بردار در ثبت نقشه ها کمک می کنند. 

 در نهایت به کمک اسکنر های فلزی، کارتوگرافی و عکس های هوایی کارهایی نهایی برای ثبت نقشه ها را می توان انجام داد.

 

سرویس قوانین نقشه برداری ثبتی 

قوانین نقشه برداری ثبتی برای ثبت و تعریف مرز قطعات زمین با مالکیت آنها انجام می شود که با بروزرسانی اطلاعات در صورت تغییر مالکین که خریداری یا فروخته شده است و یا حد و مرز زمین ها تغییری داشته این موضوع نیز در سیستم ثبت تغییر می کند. در برخی موارد پیش می آید که همسایه های مجار ملک ها در مورد حد و حدودشان به مشکل بر می خورند و دچار اختلاف می شوند تنها چیزی که باعث حل این اختلاف ها می شود نقشه های ثبتی است. مراحل پیاده سازی نقشه های ثبتی ملک ها شامل موارد زیر نیز می شود:

• پیاده سازی حدود ثبتی و اصلاحات زیربخش ها
• نقشه برداری و تأییدیه کارشناس رسمی ثبتی و دادگستری
• بهبود و به هنگام سازی نقشه های ثبتی
• جانمایی حدود املاک در نقشه های ثبتی   

امتیاز کاربران
rate star
0 (0)
شما هم میتوانید نظر خود را ثبت کنید